Kontakta oss via vår blogg eller e-post ostgotakatterna@live.se

tisdag 30 mars 2010

Hej Kattvänner!

Efter flera veckor av listiga katter som hittar skrymslen och vrår i min lägenhet, som är betydligt större än vad jag tidigare trott, sitter det två katter och kolla in mig om kvällarna.

Nostippen har sin fasta plats i en upp- och nervänd låda och Fläcken under min säng. De första dagarna efter att jag slutligen stängt för det sista gömstället var de rätt så försiktiga, speciellt Nostippen som i princip gömt sig någonstans under hela den tid de bott här. Fläcken är betydligt mer nyfiken och är den som är snabbast på att strosa runt i lägenheten efter att jag släckt ljuset om kvällarna. Hon lyckades hitta en skön plats i min tvättkorg och låg där en hel dag och kikade på mig, uppenbat nöjd med sin nya position. Riktigt lika nöjd var hon inte när jag skulle in i garderoben och stöka, då smet hon tillbaka till sin ordinarie plats under sängen.

De senaste dagarna har de båda börjat tina upp lite mer och kollar in mig med mer nyfikna ögon än med rädda och vaksamma. Kan vara så att jag brukar muta dem med lite godis när jag sitter bredvid och pratar med dem. De slappnar också av mer och mer när jag är i närheten och måste inte ligga och titta på mig hela tiden. Då jag tagit för vana att slå på lite musik på kvällarna brukar Fläcken lägga sig ner och blunda. Hon har också blivit så modig att hon vågar sig ut i lägenheten när ljuset är tänt, ibland sätter hon sig bredvid sängen och kollar in mig när jag sitter vid datorn eller så smyger hon sig ut för att äta då jag ligger i sängen och läser. Varje gång blir jag lika glad över att få se denna vackra katt i rörelse. Nu hoppas jag med spänning att även Nostippen ska blir lite säkrare och våga sig ut lite mer. Men vi tar det steg för steg och är glada över varje litet framsteg som görs.

Många hälsningar Matilda (nu med två synliga katter)

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att det går framåt!

    SvaraRadera
  2. jätterolig läsning, Saga som flyttade in 22 december 09, har avancerat till att när jag ligger ner, komma och stryka mot min hand, gnider kinden emot, och då får jag klappa henne, hon är framme hela tiden, men springer som en hind när jag rör på mig, du ska se att det lossnar snart för dina pälsklingar också
    Maggan47 med Saga

    SvaraRadera
  3. Vad fint att katterna gör framsteg!

    SvaraRadera
  4. Måste bara berätta att de nya leksakerna var mycket uppskattade, lade dem i en hög på mattan då jag gick till träningen och då jag kom hem låg mattan i en hög mitt på golvet och alla leksaker befann sig på olika ställen under sängen, Fläcken såg väldigt nöjd ut med sig själv :)

    //Lekfulla hälsningar Matilda och två kattflickor

    SvaraRadera