Kontakta oss via vår blogg eller e-post ostgotakatterna@live.se

söndag 29 november 2009

Nytt besök i kolonin




Igår var jag och Bertil till kolonin och fotograferade lite grann och samtalade med mataren. Det har tillkommit en del nya katter, dock inga som vi själva såg, eller fick med på bild i alla fall. Nu är det 18 stycken som är och äter där ibland.

Den långhåriga ungen var framme och lilla Tippen också när vi mutade med Bilanx torrisar, det var gott tyckte de.

En del av kissarna kom ganska så nära och de håller koll på oss så vi inte kommer FÖR nära, för då springer de undan.

Mataren vill att vi omplacerar så många som möjligt och det är inte så lätt att göra i en handvändning, men vi ska göra vårt bästa för kissarna såklart!

Det känns i magen när man åker därifrån, helst skulle alla komma in direkt, men det saknas hem åt dem, så som det gör för så många andra missar där ute i kylan.

Det gör ont i hjärta och själ!

/Malin

5 kommentarer:

  1. Hur kan vi hjälpa er att hjälpa katterna? Jag skriver ett inlägg om er i min blogg och länkar! Lånar av era bilder, hoppas det är ok - allt för att ragga stöd på alla sätt!
    TassKram Wikki

    SvaraRadera
  2. TNR-katterna i Malmö hälsar till Östgötakatterna! För nästan ett år sedan påbörjade jag samma arbete som ni nu genomför. Ansök om pengar till projektet samtidigt som kartläggningen, för det är tenderar att dyka upp fler katter under arbetets gång. Hjälp kattungar, dräktiga honor först och hindra tillväxten. Jag har fångat många tama vuxna katter som det känts hemskt att släppa ut igen, men om jag lagt ner tiden att hitta hem åt dessa då hade det hunnits födas nya kattungar av andra okastrerade katter. När alla fertila katter är kastrerade i kolonin kan det långa arbetet med att hitta hem påbörjas. Lycka till! /Maria-Isabel

    SvaraRadera
  3. Tack Wikki.Du hjälper oss just genom att sprida info + foto på "våra" katter att de behöver hem.

    Maria-Isabel: Ja detta är ett stort projekt (som redan verkar växa) och vi är nybörjare så vi är tacksamma för alla råd vi kan få.
    Vi tänker just som du skrev...dräktiga, ungar och stoppa tillväxten först.
    Kan tro det kommer kännas i hjärtat när man måste släppa tillbaka missarna.

    SvaraRadera
  4. har blivit kär i lilla blå lurvkattungen på bild, hur gammal är kissebebisen
    Maggan47

    SvaraRadera
  5. Jag blir så otroligt glad att ni gör vad ni kan för att hjälpa dessa katter! Har själv erfarenhet av skygga katter. Om jag hade plats för en till kisse så hade jag hjälpt er men tyvärr är det fullt.

    Har ni kollat upp om ni kan få hjälp ekonomiskt från olika fonder och stiftelser?
    Pröva även att kontakta Stockholms katthem som gör mycket för skygga katter. De har tidigare hjälpt till med vissa kolonier utanför Sthlm.

    Stort lycka till! Kommer följa er blogg!

    SvaraRadera