Kontakta oss via vår blogg eller e-post ostgotakatterna@live.se

tisdag 21 juni 2011

Vad händer i kolonin?

Allt har hänt som inte fick hända och nu vill vi ha goda råd!

Tänk högt som lågt och kom med nya tankar och idéer för vi har kört fast lite grann :(.

Sent i söndags kväll gick 3 bebisar och mamma Vithaka i droptrapen och jag drog i snöret med hjärtat i halsgropen... äntligen! Vithaka lyckades komma under droptrapen och kom ut i det fria men hennes bebisar satte vi i en transport för att hon skulle se dem i droptrapen... ingenting, men hon var där och spanade in oss, men gick inte fram till droptrapen!

Hon visade ingen ansats att våga gå nära så efter flera timmar så valde vi att åka hem för att komma igen på morgonen och ladda droptrapen och lotin-fällan igen.



Igår satt vi hela dagen och mamma Vithaka vägrade att gå i någon fälla alls, hon tittade bara så ledsamt på mig och ångesten i bröstet blir enorm. Jag hade tagit hennes bebbar ifrån henne! Om hon kunde förstå att hon skulle komma till bebbarna bara hon låter sig bli infångad :´( lilla finaste Vithaka!

Senare frampå kvällen kom Musse och tittade rakt på oss i bilen... men valde ändå att krypa in i droptrapen, han vet ju att det finns god välling där som han fullkomligt älskar! Jag var tveksam, men Musse ska ju ändå komma in i trygghet så jag drog i snöret.


Att Musse är en stor och mkt ståtlig hane har väl alla förstått?! Han var enorm i droptrapen och han lyckades göra hela droptrapen till ett plockepinn och rymma ut i frihet. Bertil och jag stod alldeles handfallna med gångjärn liggande runtom och en varsin pinne i handen. Vår fina droptrap som Mison gjorde åt oss. Vi packade in pinnarna i bilen och laddade Lotin igen för att göra ett sista försök med mamma Vithaka, men ingen katt i fällan!

När vi åkte hem igår kväll så var vi bedrövade. Hur skulle vi nu få mamma Vithaka in till sina bebisar? Hur skulle Musse någonsin komma in för att bli kastrerad i alla fall, och kanske kunna återvända till mataren som en permanent katt där. Jag tror Musse (jag vet inte) har sina domäner och vill ha sitt område kvar, men det är svårt att säga i nuläget.

Nya tankar och ideer hur vi ska in mamma Vithaka... snälla hjälp oss för dagarna går och det blir svårare och svårare att få in henne! Prio 1 är mamma Vithaka och som alltid så måste Musse vänta.... förlåt mig Musse-mannen! :´(

Malin

7 kommentarer:

  1. Bra att ni fick in kattungarna i alla fall :)
    Men jam förstår dilemmat med mamma Vithaka o pappa Musse.
    Har tyvärr ingen bra idé om hur fånga in dom :(

    SvaraRadera
  2. Vore det möjligt att spela in ungarnas jamande och på så vis locka in mamman i fällan?

    SvaraRadera
  3. Självklart lägger vi till er bland våra länkar. :) /Tass, katterna på Katthemmet Kompis

    SvaraRadera
  4. Har tyvärr inte heller några råd att ge... :-(

    Men håller innerligt tummarna för lyckad fångst av Vithaka och även Musse såklart!

    / Barbro

    SvaraRadera
  5. Ni har säkert provat det mesta. När jag skulle fånga in en kattmamma och två ungar så fick jag låna en fångstbur som smäller igen bakom katten. La in Whiskas och tonfisk långt inne på plattan och ungarna gick in först. Hade ytterligare en bur som ställdes upp vid deras bo för att få mamman och trodde jag skulle få vänta i evigheter, tog dock bara 20 min innan hon gick i fällan. Jättehungrig. Men Vithaka och Musse verkar varit med ett tag så jag förstår att det kan bli svårt. Hoppas att ni gör framsteg.

    Bascos matte

    SvaraRadera
  6. Kan ni inte låna en kattfälla på nåt katthem? Ett annat alternativ är att be en veterinär skriva ut nåt lugnande och lägga i maten. Hoppas det går bra att få in både Vithaka och Musse. Det behöver båda tas om hand.

    SvaraRadera
  7. Hörde just att ni har fångat in Vithaka - jättejättegrattis!!! Nu är det "bara" Musse också, och en tur till veten för katterering... ni är FANKATTISKA, men det visste ni väl redan?!?

    Stor kram från klosterkatterna med mattar.

    SvaraRadera