Kontakta oss via vår blogg eller e-post ostgotakatterna@live.se

tisdag 26 oktober 2010

I Nallas och Semlans stödhem :)

Nalla ligger och gottar sig i sängen...


Semlan är framme och spanar...


Nu har Nalla och Semlan bott hos mig i två månader och de verkar trivas bra i min lägenhet med ett rum och kokvrå och jag trivs med katterna.

Nalla är den som är modigast av de två, redan efter en vecka hade hon flyttat ut från under sängen och upp på fönsterbrädan bakom gardiner, blommor och pianonoter. Fönsterbrädan är sedan dess hennes plats och händer nåt för läskigt är det dit hon flyr. Det bästa med den platsen är att hon kan ha full koll, för Nalla är en katt som vill ha koll på allt. Är man i köket så sitter hon på lite avstånd och kollar in vad man gör, stannar man inne på toa för länge är hon och försöker ta sig igenom dörren. Förutom att vara väldigt nyfiken är hon också väldigt lekfull. Favoritleksakerna är bollar av olika slag, men fjädervippor, snören, hårsnoddar och leksaksråttor är också populära och det kan gå undan på natten, till stödmattes förtret ;). En annan rolig "leksak" är Semlan som inte verkar tycka att det är lika roligt att brottas och hålla på.

Semlan har sitt trygga lilla hörn under min säng bakom några lådor och där spenderar hon större delen av sin tid, åtminstone när jag är hemma. Under de senaste veckorna har hon vågat sig ut mer och mer, men hon är fortfarande väldigt försiktig. Semlan leker också en del och hennes favoriter är snöre, kastanjer och hårsnoddar.

Jag har än så länge inte lyckats klappa någon av katterna; Semlan kan man knappt närma sig, men jag har lyckats ge henne godis med handen i närheten en gång och Nalla är en mycket bestämd dam som gärna säger till med tassen om hon tycker att man varit för nära, däremot tar hon ofta godis ur handen och har vanligtvis inget emot att man sitter brevid henne.

//Johanna, stödmatte till Nalla och Semlan

5 kommentarer:

  1. så roligt att höra om katterna, jag har Alice här, fd Cooffe, och hon har bott hos mig 2 månader nu, jag får klappa henne på morgonen när Sigrid är med, men annars ligger hon i sovrummet mest, Sigrid och Saga, kattängel från kolonin lekte jämt, så jag hoppas det ska lossna för dessa 2 småbusar också
    kramar Maggan47

    SvaraRadera
  2. kul att höra att det går bra!

    SvaraRadera
  3. å vad nalla är fin.....o såklart semlan åxå....fräckt att bara beundra den ena....*skäms så öronen blir röda*...

    gäller bara att ta det lugnt så kommer dom när dom är redo...sötnos som ser ut att vara tvilling med nalla är ute med husets övriga kissar o springer runt...vitnos går att klappa NÄSTAN alltid men man ska kolla hans kroppsspråk...o muschie tycker det är jobbigt att jag inte fattar att han INTE ska bli klappad... men gärna matad...

    SvaraRadera
  4. Härligt att höra om kissarna och att de gör framsteg :) det tar nästan alltid tid med skyggisar. Tack Johanna för att tar hand om dem <3

    /Malin

    SvaraRadera
  5. Roligt att läsa om alla framsteg.

    SvaraRadera